Mengenali Disleksia part 2
Dari segi fizikal, murid-murid yang mengalami masalah disleksia tidak
mempunyai sebarang kecacatan anggota dan tahap kecerdasan mereka juga
adalah normal. Mereka boleh berbual dan bergaul seperti murid lain. Ini
menyebabkan tiada sebarang tindakan diambil bagi membantu kanak-kanak
tersebut dalam pelajaran. Akibatnya, murid-murid ini berkemungkinan besar
disalah labelkan sebagai sama ada murid pemulihan atau bermasalah
pembelajaran yang umum sahaja (Sofiah Ali, 2000; Zabidi Husin, 2000).
Setiap tiga bulan, ujian akan diadakan untuk melihat tahap pencapaian
murid-murid. Murid-murid akan mengikuti kurikulum biasa dan akan masuk ke
kelas pemulihan enam kali seminggu. Buku panduan, buku kerja, lembaran kerja
serta ABM (Alat Bantu Mengajar) digunakan dalam program ini. Walau
bagaimanapun buku kerja serta lembaran kerja yang digunakan dalam program
ini kurang sesuai untuk semua murid pemulihan. Ini kerana tahap pencapaian
akademik dan keperluan murid pemulihan adalah berbeza antara satu sama lain.
Ciri-ciri penghidapnya
1. Selalunya dikesan pada peringkat awal persekolahan kanak-kanak.
2. Lambat membaca dan mempunyai tulisan tangan yang buruk.
3. Ketika membaca, sering mengurang dan menambah pada sesuatu perkataan.
4. Sering keliru dengan sesuatu perkataan pada huruf-huruf tertentu contohnya 'b' dianggap 'p' dan 'p' dianggap 'q'.
5. Perhatian mudah terganggu atau gagal untuk menghabiskan sesuatu kerja hingga habis.
6. Cenderung menjadi seorang yang impulsif atau sering mengikut perasaan sendiri tanpa memikirkan orang lain.
7. Sering berlaku di kalangan lelaki.
8. Kerap berlaku di kalangan pasangan kembar, kanak-kanak yang lahir tidak cukup bulan, anak-anak yang lahir daripada ibu yang sudah berumur, dan kanak-kanak yang pernah mengalami kecederaan pada kepala.
9. Masalah disleksia boleh berlanjutan sehingga dewasa.
[Punca-punca Disleksia
Punca disleksia dipercayai akibat daripada cara kerja otak yang berbeza daripada keadaan yang normal. Apabila ujian imbasan dijalankan ke atas penghidap disleksia, didapati cara otak mereka memproses maklumat agak berbeza daripada biasa. Perbezaan ini mungkin disebabkan oleh kecacatan pada otak yang berlaku semasa dalam kandungan ataupun daripada kemalangan.
Faktor keturunan juga dikatakan sebagai salah satu punca disleksia. Kajian perubatan di barat mendapati kanak-kanak penghidap disleksia mempunyai latar belakang keluarga yang ada turut mempunyai penghidap sindrom berkenaan.
Rawatan
Disleksia hanya dapat dikesan apabila beberapa ujian dilakukan ke atas pesakit di bawah pengendalian ahli psikologi atau guru khas disleksia. Penyakit ini boleh dirawat tetapi tidak boleh diubati. Penghidap disleksia lazimnya akan diberi rawatan secara terapi untuk meningkatkan kemahiran linguistik, berfikir, dan sosial.
Pada saat ini kemampuan membaca dan menulis, merupakan acuan utama yang digunakan oleh orang tua untuk mengontrol kecerdasaan anak pada saat anak telah memasuki usia sekolah. Umumnya, anak akan diaggap bodoh jika belum dapat membaca dan menulis. Padahal siapa tahu anak tersebut menderita dislesksia (dyslexia).
Disleksia adalah sebuah kondisi ketidakmampuan belajar pada seseorang yang disebabkan oleh kesulitan pada orang tersebut dalam melakukan aktifitas membaca dan menulis. Pada umumnya keterbatasan ini hanya ditunjukan pada kesulitan seseorang dalam membaca dan menulis, akan tetapi tidak terbatas dalam perkembangan kemampuan standar lainnya seperti keerdasan, kemampuan menganalisa dan juga daya sensorik pada indra perasa. Terminologi disleksia juga digunakan untuk merujuk kepada kehilangan kmampuan membaca pada seseorang dikarenakan kerusakan pada otak. Disleksia pada tipe ini sering disebut sebagai “alexia”. Salain mempengaruhi kemampuan membaca dan menulis, disleksia juga ditengarai juga mempengaruhi kemampuan berbicara pada beberapa pengindapnya. Selain itu juga mempengaruhi pada ketidakmampuan seseorang untuk menyusun atau membaca kalimat dalam urutas terbalik tetapi juga dalam berbagai macam termasuk urutan dari atas ke bawah.
Para peneliti menemukan adanya disfungsi ini disebabkan oleh kondisi dari biokimia otak yang tidak stabil dan juga dalam beberapa hal akibat bawaan keturunan dari orang tua.
Ciri-ciri yang dapat dilihat dari gejala disleksia adalah sebagai berikut.
1. Lambat berbicara jika dibandingkan kebanyakan anak seusianya dan tidak dapat mengucapkan kata-kata secara benar.
2. Lambat mengenali alfabet, angka, hari, minggu, bulan, warna, bentuk dan informasi dasar lainnya, serta sulit dalam mengurutkan huruf-huruf dalam kata.
3. Sulit menyuarakan fonem dan memadukannya menjadi sebuah kata.
4. Sulit mengeja secara benar, bahkan mungkin anak akan mengeja satu kata dengan bermacam ucapan.
5. Sulit mengeja kata atau suku kata dengan benar. Anak bingung menghadapi huruf yang memiliki kemiripan bentuk
6. Membaca satu kata dengan benar di suatu halaman, tetapi salah dihalaman berikutnya.
7. Kesulitan memahami apa yang dibaca.
8. Sering terbalik dalam menuliskan kata
9. Rancu dengan kata-kata yang singkat, misalnya ke, dari, dan, jadi.
10. Bingung menentukan tangan mana yang dipake untuk menulis
11. Lupa mencantumkan huruf besar, serta lupa meletakan tanda-tanda baca lainnya
12. Menulis huruf dan angka dengan hasil yang kurang baik/tulisannya jelek sekali
13. Terdapat jarak pada huruf-huruf dalam rangkaian kata, tulisannya tidak stabil, kadang naik dan kadang turun
14. Punya kebiasaan membaca terlalu cepat hingga salah mengucapkan kata atau bahkan terlalu lambat dan terputus-putus
15. Rancu dalam memahami konsep kiri kanan, atas bawah, utara selatan, timur barat.
16. Memegang alat tulis terlalu kuat/keras
17. Sulit mengikuti lebih dari sebuah instruksi dalam waktu yang sama.
Disleksia dapat disebabkan oleh faktor keturunan/genetis, adanya masalah pendengaran sejak usia dini, dan dapat pula disebabkan oleh faktor kombinasi kedua hal tadi. Cara pengobatan yang dapat dilakukan terhadap penderita disleksia adalah:
1. Educational approach dan phonic lessons.
2. Metote multi sensory; dan
3. Mengembangkan rasa percaya diri pada anak.
Apabila orang tua, atau guru mulai mencurigai bahwa anak menderita disleksia, hendaknya segera berkonsultasi dengan psikolog atau klinik atau sekolah pengajaran khusus (special education). Penanganan dini pada penderita disleksia akan dapat membantu mereka untuk mengatasi masalah yang dihadapi sejak dini dan peluang untuk sembuh menjadi lebih besar. Albert Ensten, dan Tome Crus diduga mengindap penyakit disleksia ini.
Sindrom Lambat Membaca
Biasanya kanak-kanak yang berumur tujuh tahun ke atas sudah tahu mengenal huruf, mengeja, membaca dan menulis. Bagaimana pula bagi mereka yang masih tidak mampu melakukan semua itu? Sesetengah ibu bapa mungkin menganggap anak mereka yang mengalami masalah berkenaan lembap dan malas tanpa berusaha mengenal pasti punca masalah itu berlaku.
Kanak-kanak yang berumur lima tahun ke atas yang masih tidak mampu mengeja dan menulis mungkin disebabkan oleh sejenis sindrom yang dipanggil disleksia. Sindrom lambat membaca ini bukan satu penyakit berbahaya, tetapi kesannya boleh menyebabkan kanak-kanak ketinggalan dalam pembelajaran. Disleksia disebabkan oleh kerosakan pada kebolehan otak untuk menterjemahkan imej tulisan kepada kefahaman. Ia juga dipanggil sebagai sindrom "lambat baca" di kalangan kanak-kanak.
Kanak-kanak disleksia adalah normal dari segi fizikal, pemikiran dan cara percakapan tetapi yang membezakan mereka daripada kanak-kanak lain ialah kesukaran membentuk satu kefahaman bagi sesuatu huruf serta menyebutnya.
Rawatan bagi sindrom ini adalah dengan menyertai pelbagai jenis program pembelajaran bagi membentuk minat mereka untuk membaca dan menulis. Sokongan padu amat penting bagi kanak-kanak terbabit.
Sindrom disleksia agak sukar dikenal pasti kerana ia tidak seperti sindrom atau penyakit lain. Jika kanak-kanak mula menunjukkan kelewatan bercakap dengan fasih, lambat mengenal pasti huruf serta menyanyi, mereka mungkin berisiko mengalami disleksia. Apabila mereka mula memasuki alam persekolahan keadaan itu akan kelihatan lebih ketara termasuk ketidakupayaan mengenal huruf, membaca, memahami, cepat lupa serta menterbalikkan huruf.
Kanak-kanak ini juga membaca dari kanan ke kiri, tidak dapat membezakan persamaan perkataan dan kesukaran untuk menyebut ayat yang dieja. Disleksia juga boleh diklasifikasikan sebagai kelewatan pembelajaran dari segi umur daripada yang sepatutnya. Kebanyakan kanak-kanak yang berumur enam tahun sudah mampu untuk belajar membaca, tetapi bagi kanak-kanak disleksia, mereka tidak dapat memahami asas pembacaan walaupun sudah mencapai Tahun Satu.
Tiada ujian tunggal yang dilakukan untuk mengenal pasti disleksia. Penilaian diagnosis yang dilakukan adalah berkaitan dengan perubatan, proses mengenal (kognitif), pengolahan pancaindera dan sejarah perubatan keluarga.
Rawatan dari segi psikologi juga patut diberikan kepada kanak-kanak ini. Ini boleh menentukan bahawa mereka mengalami masalah sosial atau tidak. Sifat bimbang atau tekanan yang dihadapi akibat kesukaran penerimaan pembelajaran boleh merencatkan kebolehan mereka.
Komplikasi yang dihidapi oleh kanak-kanak disleksia ini mampu menjejaskan mata pelajaran lain seperti matematik. Selain itu disebabkan membaca adalah perkara asas dalam keseluruhan pembelajaran, kanak-kanak ini akan menghadapi masalah untuk meneruskannya ke peringkat paling tinggi.
Pengajar perlu menggunakan teknik mendengar, melihat dan sentuhan untuk membantu meningkatkan kemahiran pembacaan mereka.
FAKTA: Disleksia
• Disleksia adalah sejenis sindrom lambat membaca
Kanak-kanak berusia lima tahun boleh dikenal pasti sama ada menghidap disleksia atau tidak.
• Kanak-kanak ini adalah normal seperti kanak-kanak lain, malah mereka juga dikatakan lebih bijak dalam berfikir.
• Masalah utama penghidap disleksia ialah ketinggalan dalam pelajaran.
• Cara pembelajaran yang sesuai dan menarik mampu merawat permasalahan disleksia ini
sumber :
TABIKA KEMAS SUNGKAP PARA,PARLIMEN MERBOK
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
0 komentar:
Posting Komentar